Femton minuter om dagen

Träna femton minuter om dagen

Bodyweightband bandträning
femton minuter om dagen

Träna femton minuter om dagen. Om det blir några resultat då? Ja, faktiskt. Om du tränar effektivt den där kvarten.


EFFEKTIV TRÄNING

Allt fler studier visar att det går bra att få bra träningsresultat genom att träna korta träningspass, om de korta passen har hög intensitet. Det går inte att underskatta värdet av hög intensitet när det gäller träning, och då speciellt om man gör det femton minuter om dagen. Intensiteten är viktig oavsett om det gäller konditionsträning eller styrketräning. 

När en person som tränar väl har kommit förbi nybörjarstadiet så behövs en högre intensitet för att uppnå förbättring i sina träningsresultat. Du kan alltså inte springa 5 km i samma takt varje gång eller lyfta samma vikter i samma takt på gymmet varje gång. För att nå resultat måste öka intensitet. Alltså springa fortare och lyfta tyngre.

FEMTON MINUTER OM DAGEN

Det är fullt möjligt att få en effektiv träning som går igenom alla dina muskelgrupper på kort tid och också få ett positivt resultat. Du kan träna en femton minuter om dagen och få en fullgod träning. Det gäller att få upp pulsen och träna i ett högre tempo än vanligt. Göra övningarna noggrant men i ett något högre tempo, få upp flåset och minska vilan. 

Det finns en metod som kallas 10-20-30 som du enkelt kan pröva nästa gång du till exempel springer. Du börjar lätt i 30 sekunder för att höja tempot nästa 20 sekunder och de 10 sista sekunderna på minuten kör du i maxhastighet (alltså så hårt som du kan springa). Och så börjar du om från början. Du gör samma procedur fem gånger, sen vilar du i två minuter och sedan kör du två till tre gånger till.

Tränar du högintensivt, med hög puls och lite vila, femton minuter om dagen, är det all träning du behöver. Träningen ska vara hård, för dig. Det vill säga, ett pass, övningar i en kombination och takt, som jag pressar mig igenom och som verkligen är utmanande för min styrka och min puls, - kanske är en baggis för någon annan. Att få resultat men ändå bara träna femton minuter om dagen bygger på att man kör hårt – högintensivt, i femton minuter varje dag. Ju mer du tränar, desto mer kommer du både att orka och hinna på den där kvarten.

FEMTON MINUTER OM DAGEN FÖR NYBÖRJARE

Även den som är otränad kan se snabba, synliga resultat med intensiv träning femton minuter om dagen. Du kan gå ner flera kilo och få en fastare kropp på några veckor. Du får ett garanterat bättre resultat om du även ser över din kost och använder dig av en kosthållning där du begränsar ditt kaloriintag, och ser över intaget av vitt mjöl och socker.

Om du är helt otränad rekommenderas att du tar kontakt med en läkare innan du sätter igång, om kan konstatera att du är i tillräckligt god from för att börja träna, annat än bara promenader. Vi tror att all träning måste utgå från den unika individens nivå, vilket innebär att om 15 minuters promenad är ditt max – då är det där du ska börja!

TID

Tiden är begränsad för oss alla, och ingen av oss känner att vi har tillräckligt. Men – tid är något man tar sig och vi kan nog alla investera femton av dagens dyrbara minuter på ett hälsosammare jag.

Med sund kost och högintensiv träning kan du få resultatet av en fastare och starkare kropp, och allt det genom att träna femton minuter om dagen. Ibland kan det underlätta om man inte behöver ge sig av hemifrån för att få träningen gjord och då finns det olika lösningar och redskap på marknaden.

TRÄNA HEMMA

Det finns många fördelar med att träna hemma, du kan träna vad du vill, när du vill och i precis din egen takt. Du kan lätt avsätta femton minuter om dagen, mellan två andra göromål hemma, och verkligen få den där efterlängtade träningen gjord!

APP

Förutom att leverera produkter för en funktionell träning erbjuder vi även träningsprogram och övningar via vår app som du enkelt kan ladda ned från AppStore eller Google Play. För iPhone, iPad eller iPod hämtas appen här >>, för Android telefon hämtas appen på Google Play genom att klicka här >>

Programmen är enkla att följa, och det finns pass för alla, enkla pass för den som inte har tränat tidigare och avancerade pass för de mer vältränade. Passen är framtagna för det ska finnas något för alla, allt för att undvika skador och få ett bättre träningsresultat med bandträning. 

BODYWEIGHT

Bodyweight® är ett träningsredskap med vilket du använder din egen kroppsvikt som motstånd för att träna. 

Bodyweight® använder du enkelt hemma genom att fästa det i ett takfäste, eller tar med på resan och fäster i hotelldörren eller lika gärna runt en trädstam ute på promenaden.



 Själva redskapet består av två band med handtag.

Handtagen är i räfflat gummi för att förbättra greppet och tillåter dig att utföra övningarna stabilare. Banden direkt ovanför handtagen är böjda och har plats för händer och underarmar, vilket förbättrar rörlighet och motverkar risken för att banden ska skava på handleder och armar. 



Under handtagen finns två öglor där man placerar fötterna under vissa övningar. 

Fotöglorna är utformade så att fötterna ska ligga stadigt och minskar risken för att fötterna ska glida ur under en övning. 

Bodyweight® är enkel att ställa in till rätt längd genom de lås som finns på banden och längden på banden kan justeras med ett enkelt handgrepp mellan övningarna. 



Till redskapet medföljer en praktisk och snygg ryggsäck som gör att du enkelt kan förvara, och eller ta med, Bodyweight® var du vill. Bodyweight® tar väldigt liten plats och väger inte ens ett kilo!